CsL # Alex CsL # Fost Administrator
Numarul mesajelor : 8080 Varsta : 29 Localizare : Otopeni Joburi/Distractii : Plimbari si PC Ce jok jucati : CS si FIFA Reputatie : 0 Puncte : 0 Data de inscriere : 20/04/2008
| Subiect: calugarii sciti Vin Iun 06, 2008 11:47 pm | |
| Acțiunile călugărilor sciți, în sensul păstrării și afirmării învățăturii de credință exprimate în cadrul Sinodului IV Ecumenic de la Calcedon din anul 451, se vor face simțite în cadrul puternicelor controverse hristologice din secolul al VI-lea, desfășurate în timpul domniei împăraților bizantini Anastasie I (491 - 518), Iustin I (518 - 527) și Iustinian I (527 - 565) .
Astfel, în primele luni ale anului 519, în plină controversă hristologică, la Constantinopol va sosi un grup de călugări originari din Scythia Minor, care aducea cu sine o formulă teologică menită să precizeze în mod clar învățătura de credință a Calcedonului și să stopeze conflictele din Biserică, formulă ce consta în cuvintele: Ενα δησ αγιασ τριαδοσ πεπονθεναι σαρκι = „Unul din Sfânta Treime a pătimit în trup”.
Într-o primă fază, formula propusă de călugării sciți va întâmpina unele opoziții, fiind interpretată în sensul adaosului teopashit la cântarea „Sfinte Dumnzeule...”, introdus de patriarhul antiohian Petru Gnafeos, adaos care fusese considerat eretic. Grupul călugărilor sciți era destul de numeros și dădea dovadă de un zel deosebit în prezentarea formulei lor dogmatice.
Deși numărul exact al călugărilor sciți sosiți în Constantinopol în anul 519 nu ne este cunoscut, cunoaștem, totuși, numele celor mai importanți reprezentanți ai acestei grupări, și anume: Ioan Maxențiu, Leonțiu, Ioan, Mauriciu, Petru Diaconul, Ioan și Ahile. În ceea ce privește originea călugărilor sciți, majoritatea covârșitoare a cercetătorilor afirmă faptul că aceștia erau originari din Scythia Minor, cel mai puternic argument al acestui fapt constând în aceea că acești călugări depindeau canonic de provincia bisericească a Sciției Mici și de Paternus, episcopul de Tomis .
II. 1. 2. Activitatea desfășurată de călugării sciți în Constantinopol:
Puternicele dispute teologice ale secolului VI, referitoare la hristologia calcedoniană și cea monofizită, au reprezentat, cu siguranță, puncte de interes și pentru călugării sciți. Astfel, în timpul domniei împăratului Anastasie I, în Scythia Minor vor avea loc o serie de tulburări religioase pe această temă, fapt pentru care, pentru a pune capăt unei asemenea situații, împăratul va convoca întrunirea unui sinod la Heracleea, la care a fost invitat să ia parte și papa Hormisda.
Totuși, sinodul nu se va mai întruni, întrucât împăratul Anastasie nu se mai temea de pericolul pe care îl putea reprezenta răscoala generalului Vitalian, originar din localitatea Zaldapa, din Scythia Minor, pe care împăratul îl înfrânsese într-o luptă, știut fiind faptul că împăratul a convocat întrunirea unui astfel de sinod la presiunile lui Vitalian, care în acest mod s-a făcut ecolul compatrioților săi sciți, care nu puteau consimți la acțiunea imperială de întărire a monofizismului și de subminare a autorității Sinodului Ecumenic de la Calcedon .
Prin urmare, observăm faptul că acțiunea călugărilor sciți de precizare și păstrare a învățăturii de credință calcedoniene nu reprezintă un act singular, independent, ci se înscrie în starea de spirit promovată în Scythia Minor, unde credința ortodoxă, statornicită în cadrul sinoadelor ecumenice, era păstrată cu strășnicie, împotriva politicii religioase filo-monofizite pe care o promova împăratul Anastasie .
Prin urmare, călugării sciți reprezintă, de fapt, „vârful de lance” al celor nemulțumiți de politica imperială duplicitară. Acești călugări mărturiseau credința ortodoxă în modul în care a fost precizată în cadrul Sinoadelor Ecumenice, iar pentru a veni în sprijinul apărării formulelor de credință calcedoniene, propuneau adoptarea formulei teologice „Unul din Sfânta Treime a pătimit în trup”.
Această formulă, care apărea ca fiind adăugată învățăturilor de credință exprimate în cadrul Sinodului Ecumenic de la Calcedon, nu va fi acceptată, într-o primă fază, de episcopul Paternus de Tomis, sub a cărui jurisdicție canonică se aflau călugării sciți, ceea ce va duce la o înăsprire a relațiilor dintre cele două părți. Totuși, în cele din urmă, relațiile dintre episcopul Paternus și călugării sciți vor fi reluate, tocmai pentru a nu pierde sprijinul generalului Vitalian, precum și bunăvoința împăratului Iustin I .
După aplanarea disensiunilor dintre călugării sciți și episcopul Paternus al Tomisului, se va ivi un nou conflict între călugării sciți și călugării achimiți din Constantinopol, care promovau o învățătură de credință nestorianizantă, conflict ce se va derula în paralel cu venirea în Constantinopol a unei delegații papale, condusă de diaconul Dioscor, menită să dezbată problema schismei acachiene .
Legații romani se vor împotrivi curând acțiunii călugărilor sciți, lucru ușor observabil din scrisorile pe care aceștia le redactau și în care îi prezentau papei Hormisda starea de lucruri din Constantinopol. În viziunea legaților papali, călugării sciți nu făceau altceva decât să sporească disensiunile și neîncrederea prezente deja în capitala Imperiului, aceștia fiind, în viziunea acelorași legați papali, în contextul schismei acachiene, pricipala piedică în calea unității Bisericii .
Curând va izbucni un conflict puternic între călugării sciți și un anume diacon Victor, care îi acuza pe sciți de monofizism. Diaconul Victor susținea învățătura cuprinsă în Epistola papei Leon către patriarhul Flavian al Constantinopolului din anul 449 și în Epistola sinodală a Sfântului Chiril al Alexandriei. La aceste documente sinodale, călugării sciți doreau să adauge expresia „Unus de Sancta Trinitate passus est carne”, însă pentru că diaconul Victor nu accepta un asemenea adaos, călugării sciți îl considerau pe acesta a fi un nestorian deghizat .
Într-adevăr, formula teologică propusă de călugării sciți va fi produs puternice controverse în capitala imperiului, fapt pentru care era normal să stârnească ezitări și discuții în Constantinopol, însă, totuși, nu putem punepe seama acestora, în mod exclusiv, starea de tensiune existentă în oraș.
Călugării sciți vor încerca prin discuții teologice și studiu să îi convingă pe legații papali de justețea formulei propuse de ei, fapt pentru care călugărul Ioan Maxențiu, conducătorul acestora, va elabora o lucrare închinată acestor legați papali, întitulată Libellus fidei (Cartea despre credință), în care va demonstra, pe baza argumentelor patristice și a celor extrase din opera Sfântului Chiril al Alexandriei, justețea formulei prezentate.
În acest sens, călugării sciți nu operează nici un adaos nepotrivit la învățătura de credință, ci, dimpotrivă, doresc să precizeze, să explice ceea ce a fost stabilit deja, urmând în această privință direcția adoptată de Sfinții Părinți . Totuși, legații papali se vor arăta intransigenți față de precizările teologice făcute de călugării sciți și nu vor aproba formula lor teologică, ceea ce îl va determina pe Ioan Maxențiu să precizeze încă o dată faptul că acele învățături de credință pe care legații papali le apără sunt precizate de călugării sciti.
El afirma faptul că „Unul din Sfânta Treime a suferit în trup, deoarece Cuvântul lui Dumnezeu, Unul din Sfânta Treime, S-a întrupat din pântecele Sfintei Fecioare Maria, care, pe drept, este Născătoarea de Dumnezeu. Numai în această situație de întrupat, Unul din Sfânta Treime a putut suferi, însă nu în raportul Său cu celelalte persoane ale Sfintei Treimi” , mărturisire de credință ce îi apăra pe călugării sciți de acuza de a fi monofiziți. | |
|