CsLove.Tk
Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.



 
AcasaSiteUltimele imaginiServereParteneriConectareÎnregistrare

 

 calugarii sciti

In jos 
AutorMesaj
CsL # Alex
CsL # Fost Administrator
CsL # Fost Administrator
CsL # Alex


Numarul mesajelor : 8080
Varsta : 29
Localizare : Otopeni
Joburi/Distractii : Plimbari si PC
Ce jok jucati : CS si FIFA
Reputatie : 0
Puncte : 0
Data de inscriere : 20/04/2008

calugarii sciti Empty
MesajSubiect: calugarii sciti   calugarii sciti Icon_minitime1Vin Iun 06, 2008 11:47 pm

Acțiunile călugărilor sciți, în sensul păstrării
și afirmării învățăturii de credință exprimate în cadrul Sinodului IV
Ecumenic de la Calcedon din anul 451, se vor face simțite în cadrul
puternicelor controverse hristologice din secolul al VI-lea,
desfășurate în timpul domniei împăraților bizantini Anastasie I (491 -
518), Iustin I (518 - 527) și Iustinian I (527 - 565) .

Astfel,
în primele luni ale anului 519, în plină controversă hristologică, la
Constantinopol va sosi un grup de călugări originari din Scythia Minor,
care aducea cu sine o formulă teologică menită să precizeze în mod clar
învățătura de credință a Calcedonului și să stopeze conflictele din
Biserică, formulă ce consta în cuvintele: Ενα δησ αγιασ τριαδοσ
πεπονθεναι σαρκι = „Unul din Sfânta Treime a pătimit în trup”.

Într-o
primă fază, formula propusă de călugării sciți va întâmpina unele
opoziții, fiind interpretată în sensul adaosului teopashit la cântarea
„Sfinte Dumnzeule...”, introdus de patriarhul antiohian Petru Gnafeos,
adaos care fusese considerat eretic.
Grupul călugărilor sciți era destul de numeros și dădea dovadă de un zel deosebit în prezentarea formulei lor dogmatice.

Deși
numărul exact al călugărilor sciți sosiți în Constantinopol în anul 519
nu ne este cunoscut, cunoaștem, totuși, numele celor mai importanți
reprezentanți ai acestei grupări, și anume: Ioan Maxențiu, Leonțiu,
Ioan, Mauriciu, Petru Diaconul, Ioan și Ahile.
În ceea ce privește
originea călugărilor sciți, majoritatea covârșitoare a cercetătorilor
afirmă faptul că aceștia erau originari din Scythia Minor, cel mai
puternic argument al acestui fapt constând în aceea că acești călugări
depindeau canonic de provincia bisericească a Sciției Mici și de
Paternus, episcopul de Tomis .

II. 1. 2. Activitatea desfășurată de călugării sciți în Constantinopol:

Puternicele
dispute teologice ale secolului VI, referitoare la hristologia
calcedoniană și cea monofizită, au reprezentat, cu siguranță, puncte de
interes și pentru călugării sciți.
Astfel, în timpul domniei
împăratului Anastasie I, în Scythia Minor vor avea loc o serie de
tulburări religioase pe această temă, fapt pentru care, pentru a pune
capăt unei asemenea situații, împăratul va convoca întrunirea unui
sinod la Heracleea, la care a fost invitat să ia parte și papa Hormisda.

Totuși,
sinodul nu se va mai întruni, întrucât împăratul Anastasie nu se mai
temea de pericolul pe care îl putea reprezenta răscoala generalului
Vitalian, originar din localitatea Zaldapa, din Scythia Minor, pe care
împăratul îl înfrânsese într-o luptă, știut fiind faptul că împăratul a
convocat întrunirea unui astfel de sinod la presiunile lui Vitalian,
care în acest mod s-a făcut ecolul compatrioților săi sciți, care nu
puteau consimți la acțiunea imperială de întărire a monofizismului și
de subminare a autorității Sinodului Ecumenic de la Calcedon .

Prin
urmare, observăm faptul că acțiunea călugărilor sciți de precizare și
păstrare a învățăturii de credință calcedoniene nu reprezintă un act
singular, independent, ci se înscrie în starea de spirit promovată în
Scythia Minor, unde credința ortodoxă, statornicită în cadrul
sinoadelor ecumenice, era păstrată cu strășnicie, împotriva politicii
religioase filo-monofizite pe care o promova împăratul Anastasie .

Prin
urmare, călugării sciți reprezintă, de fapt, „vârful de lance” al celor
nemulțumiți de politica imperială duplicitară. Acești călugări
mărturiseau credința ortodoxă în modul în care a fost precizată în
cadrul Sinoadelor Ecumenice, iar pentru a veni în sprijinul apărării
formulelor de credință calcedoniene, propuneau adoptarea formulei
teologice „Unul din Sfânta Treime a pătimit în trup”.

Această
formulă, care apărea ca fiind adăugată învățăturilor de credință
exprimate în cadrul Sinodului Ecumenic de la Calcedon, nu va fi
acceptată, într-o primă fază, de episcopul Paternus de Tomis, sub a
cărui jurisdicție canonică se aflau călugării sciți, ceea ce va duce la
o înăsprire a relațiilor dintre cele două părți. Totuși, în cele din
urmă, relațiile dintre episcopul Paternus și călugării sciți vor fi
reluate, tocmai pentru a nu pierde sprijinul generalului Vitalian,
precum și bunăvoința împăratului Iustin I .

După aplanarea
disensiunilor dintre călugării sciți și episcopul Paternus al
Tomisului, se va ivi un nou conflict între călugării sciți și călugării
achimiți din Constantinopol, care promovau o învățătură de credință
nestorianizantă, conflict ce se va derula în paralel cu venirea în
Constantinopol a unei delegații papale, condusă de diaconul Dioscor,
menită să dezbată problema schismei acachiene .

Legații romani
se vor împotrivi curând acțiunii călugărilor sciți, lucru ușor
observabil din scrisorile pe care aceștia le redactau și în care îi
prezentau papei Hormisda starea de lucruri din Constantinopol. În
viziunea legaților papali, călugării sciți nu făceau altceva decât să
sporească disensiunile și neîncrederea prezente deja în capitala
Imperiului, aceștia fiind, în viziunea acelorași legați papali, în
contextul schismei acachiene, pricipala piedică în calea unității
Bisericii .

Curând va izbucni un conflict puternic între
călugării sciți și un anume diacon Victor, care îi acuza pe sciți de
monofizism. Diaconul Victor susținea învățătura cuprinsă în Epistola
papei Leon către patriarhul Flavian al Constantinopolului din anul 449
și în Epistola sinodală a Sfântului Chiril al Alexandriei. La aceste
documente sinodale, călugării sciți doreau să adauge expresia „Unus de
Sancta Trinitate passus est carne”, însă pentru că diaconul Victor nu
accepta un asemenea adaos, călugării sciți îl considerau pe acesta a fi
un nestorian deghizat .

Într-adevăr, formula teologică propusă
de călugării sciți va fi produs puternice controverse în capitala
imperiului, fapt pentru care era normal să stârnească ezitări și
discuții în Constantinopol, însă, totuși, nu putem punepe seama
acestora, în mod exclusiv, starea de tensiune existentă în oraș.

Călugării
sciți vor încerca prin discuții teologice și studiu să îi convingă pe
legații papali de justețea formulei propuse de ei, fapt pentru care
călugărul Ioan Maxențiu, conducătorul acestora, va elabora o lucrare
închinată acestor legați papali, întitulată Libellus fidei (Cartea
despre credință), în care va demonstra, pe baza argumentelor patristice
și a celor extrase din opera Sfântului Chiril al Alexandriei, justețea
formulei prezentate.

În acest sens, călugării sciți nu
operează nici un adaos nepotrivit la învățătura de credință, ci,
dimpotrivă, doresc să precizeze, să explice ceea ce a fost stabilit
deja, urmând în această privință direcția adoptată de Sfinții Părinți .
Totuși,
legații papali se vor arăta intransigenți față de precizările teologice
făcute de călugării sciți și nu vor aproba formula lor teologică, ceea
ce îl va determina pe Ioan Maxențiu să precizeze încă o dată faptul că
acele învățături de credință pe care legații papali le apără sunt
precizate de călugării sciti.

El afirma faptul că „Unul din
Sfânta Treime a suferit în trup, deoarece Cuvântul lui Dumnezeu, Unul
din Sfânta Treime, S-a întrupat din pântecele Sfintei Fecioare Maria,
care, pe drept, este Născătoarea de Dumnezeu. Numai în această situație
de întrupat, Unul din Sfânta Treime a putut suferi, însă nu în raportul
Său cu celelalte persoane ale Sfintei Treimi” , mărturisire de credință
ce îi apăra pe călugării sciți de acuza de a fi monofiziți.
Sus In jos
http://www.cslove.forumgratuit.ro
 
calugarii sciti
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
CsLove.Tk :: Free Zone :: Referate Pt Scoala :: Religie-
Mergi direct la: