CsLove.Tk
Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.



 
AcasaSiteUltimele imaginiServereParteneriConectareÎnregistrare

 

 Astronomia în Evul Mediu

In jos 
2 participan?i
AutorMesaj
Dida
CsL # Administrator
CsL # Administrator
Dida


Numarul mesajelor : 1886
Varsta : 30
Localizare : pE cSloVE
Ce jok jucati : coUNTer-sTRiKe
Reputatie : 1
Puncte : 7
Data de inscriere : 14/04/2008

Astronomia în Evul Mediu Empty
MesajSubiect: Astronomia în Evul Mediu   Astronomia în Evul Mediu Icon_minitime1Vin Iun 06, 2008 11:46 am

Astronomia în Evul Mediu

Modelul “matematic” al lui Ptolemeu, încearcă să explice corect mișcarea planetelor pe circumferințe și a fost preluat de marea majoritate a astronomilor și astrologilor Evului Mediu în timp ce o serie de filozofi medievali (de exemplu, Alexander Neckam, “De naturis rerum”, Albert cel Mare (“Magnus”, 1193 – 1280), Toma d’Aquino (1227 – 1274) și mai apoi Dante Alighieri (1265 - 1321) au îmbrățișat modelul “fizic” al lui Aristotel. Contribuția științifică a gânditorilor medievali la cunoașterea structurii, evoluției și legilor Universului a fost însă foarte redusă, în special datorită intransigenței bisericii Evului Mediu, cu dogmele căreia orice teorie cosmologică venea în contradicție.
Spre deosebire de teoriile cosmologice, care permiteau speculații filozofice și chiar ingerințe teologice, astronomia a avut de la început un caracter științific, fiind bazată pe observații directe și pe experimente, folosind instrumente din ce în ce mai perfecționate. Cele două științe, astronomia și cosmologia, s-au îndepărtat treptat una de alta în timpul Evului Mediu, mergând până la separarea lor completă după apariția modelului heliocentric al lui Nicolaus Copernic.
Pe de altă parte, încă din secolul VII, astronomia nu a fost doar o știință pur teoretică ci a avut un pronunțat caracter practic, servind la: calcularea datei Paștilor, determinarea latitudinii, stabilirea adevăratei direcții nordice sau a orei cu ajutorul austrolabului.

1.1. Contribuții arabe
Înțelepții arabi au fost primii care, în Evul Mediu timpuriu, au valorificat și au analizat critic moștenirea culturii antice, operele lor influențând apoi puternic civilizația și cultura noilor popoare europene rezultate în urma invaziilor și migrațiilor barbare din secolele IV - IX, îndeosebi prin intermediul Spaniei și Siciliei, ultima fiind ocupată de arabi între anii 902 – 1091. În Universitate și în cele 27 de școli publice înființate în capitala Spaniei, Cordoba, de califul al-Hakam II (961 – 976) au studiat multe personalități ilustre ale culturii occidentale, printre care matematicianul Leonardo Pisano (sau Fibonacci, 1170 – 1240) și astronomul Roger Bacon (1214 – 1280).
Încă din antichitatea greacă și până în Evul Mediu, astronomia a fost una din cele patru discipline ale quadrivium-ului, alături de aritmetică, geometrie și muzică. Astronomia era considerată în lumea islamică “știința cea mai nobilă, cea mai înaltă și cea mai frumoasă” pentru că era strâns legată de nevoile cultului și ale astrologiei dar și de cele ale navigației și agriculturii. Suveranii arabi au construit mari observatoare astronomice la Cairo, Isfahan, Bagdad, Granada și Toledo, dotate cu instrumente astronomice (astrolabul, folosit pentru determinarea latitudinii, cvadrantul, folosit pentru măsurarea unghiurilor și torquetum, pentru trecerea de la coordonatele ecuatoriale la cele ecliptice și invers) și cu personal specializat. Înțelepții arabi, “al-hakim”, din cele trei mari centre de cultură Bagdad, Cordoba și Cairo au continuat tradiția lui Ptolemeu, îmbogățind-o cu cunoștințele perșilor și ale indienilor (Brahmagupta, autorul tratatului “Siddhanta”). Tratatul de astronomie al lui Ptolemeu este tradus de arabi în anul 827, sub titlul Almageste (magiste = “cel mare” cu sens de tratat, precedat de articolul arab “al”), în timp ce prima traducere în limba latină a acestei faimoase lucrări a apărut mult mai târziu, abia în anul 1160, în Sicilia.
Printre astronomii arabi celebri care au trăit în secolele VIII - XI se numără Abu Mashar, autorul lucrării “Introducere în astrologie”, sec.IX, al-Farghani (“Elemente de astronomie”, sec.IX), al-Battani (cca. 850 – 929, “Despre știința stelelor”), al-Zarqali (autorul celebrelor tabelele astronomice “Tabele Toledane”, sec. XI) și al-Biruni (973 – cca.1051, “Elemente de astrologie”). Principalele probleme de care s-au ocupat astronomii arabi din această perioadă și cărora le-au adus contribuții remarcabile, în special datorită observațiilor lor pertinente și perseverente, au fost cele despre natura sferelor cerești, despre mișcarea planetelor și cele privitoare la calculul distanțelor dintre planete și a dimensiunilor lor. La calculul distanțelor dintre planete, astronomul iranian al - Farghani a folosit teoria potrivit căreia nu există “spațiu gol” în Univers, cu alte cuvinte, că apogeul unei planete este tangent cu perigeul celei următoare. Distanțele calculate de el în lucrarea “Elemente de astronomie” au fost unanim acceptate în Occident până în timpul lui Copernic. Cel mai renumit dintre astronomii arabi, al – Battani, a extins folosirea trigonometriei în astronomie și a determinat cu mare precizie oblicitatea eclipticii, durata anului tropic și a anotimpurilor, adevărata mișcare a Soarelui, distrugând definitiv dogma ptolemeică a imobilității apogeului solar. Al – Battani a demonstrat, contra lui Ptolemeu, variația diametrului aparent angular al Soarelui și posibilitatea eclipselor anulare ale Soarelui, a corectat cunoștințele despre mișcarea lunii și a planetelor. Observațiile sale privind eclipsele lunare și solare i-au servit mult mai târziu lui Dunthorne pentru a determina, în 1749, accelerarea seculară a mișcării lunii.
În secolele XII - XIII arabii readuc în discuție operele științifice ale lui Aristotel precum și teoria cosmologică ptolemeică din “Almageste” . Astronomul arab Ibn Ezra (cca.1090 – 1167) a scris opt tratate astrologice, tratatul “Diviziunea sferelor” al lui al-Khwarizmi (sec.XII) reia doctrina sferelor materiale pentru a explica mișcarea corpurilor cerești, în timp ce Ibn Bagia (1105 – 1198) revizuiește sistemul ptolemeic. Marele savant Ibn Roșd, cunoscut și sub numele latin de Averroes, 1126 – 1198, scrie un tratat despre sferele cerești și un compendiu al Almagestei. Al-Bitrugi folosește teoria aristotelică a sferelor concentrice pentru a contrazice doctrina ptolemeică în lucrarea sa “Theoria Planetarum”. Traduse mai târziu și în limba latină (la Toledo exista un grup de traducători între care s-a evidențiat Michael Scotus, 1180 – 1235), aceste lucrări, chiar dacă nu sunt profund originale, au avut rolul de a stimula activitatea astronomilor timpului și au avut un efect revoluționar asupra gândirii științifice europene din perioada Evului Mediu și a Renașterii. Pe de altă parte, traducerile arabe din secolele VIII – XIII au salvat de la pieire multe opere antice, al căror text original s-a pierdut.

1.2. Contribuții europene
Primele contribuții originale ale gândirii astronomice și cosmologiei europene le-au avut Robert Grosseteste și Roger Bacon. În lucrarea sa “De generatione stellarum”, Robert Grosseteste susține, în opoziție cu Aristotel, că aștrii sunt compuși din aceleași elemente fundamentale ca și Pământul: pământ, aer, apă și foc, iar în lucrarea “De cometis et causis ipsarum” formulează pentru prima dată o interesantă teorie despre comete: cometa este un “foc sublimat” atras de aștri cu o forță asemănătoare celei magnetice. Teoria influenței aștrilor asupra mareelor este expusă în lucrarea “De impressionibus aeris” iar în lucrarea “De luce” susține că lumina este la originea materiei și că prin rarefiere sau condensare a dat naștere sferelor cerești și celor patru sfere ale elementelor naturii. Robert Grosseteste a stabilit principiul inducției și deducției cu aceeași claritate ca și Newton.
Roger Bacon, 1214 – 1280, considerat pionierul metodei experimentale și a științei moderne în Occident, folosește observațiile și datele învățatului arab al-Farghani afirmând că Pământul este de 18 ori mai mic decât cea mai mică stea fixă și evidențiază erorile științifice prezente în Biblie pe baza Almagestei lui Ptolemeu.
În secolul XIV, cei mai reprezentativi astronomi au fost fizicianul Jean Buridan, rectorul Universității din Paris, Levi ben Gerson (numit și Leon Ebreul, 1288 – 1344) și teologul Nicolas Oresme (1323 – 1382). Jean Buridan a criticat doctrina referitoare la “inteligențele îngerești”, opunându-i propria teorie despre impetus: în momentul creației Dumnezeu a imprimat diferitelor corpuri cerești un impuls (impetus), un elan imanent corpurilor cerești, datorită căruia acestea se mișcă la infinit, fără a se ciocni și fără a întâmpina vreo rezistență, prin urmare fără a avea nevoie de inteligența îngerească.
Leon Ebreul a inventat arbalestrila (sau “bastonul lui Iacob”), un instrument folosit de el pentru măsurarea înălțimii soarelui și a aștrilor. Adaptând acest instrument la camera obscură (folosită prima dată de fizicianul arab Ibn al-Haytham (în latină, Alhazen, 965 – 1039), Leon Ebreul a determinat diametrul aparent al Soarelui și al Lunii. “Bastonul lui Iacob” a fost folosit mai târziu pentru măsurarea distanțelor unghiulare dintre două stele sau ca instrument de navigație, observând înălțimea Soarelui la orizont.
Nicolas Oresme, traducător în limba franceză al operelor lui Aristotel, de la curtea regelui Carol V, este autorul celebrului “Tratat despre cer și lume”, în care demonstrează matematic că raporturile dintre mișcările sferelor cerești nu pot fi calculate. Oresme admite că teza lui Jean Buridan, referitoare la impulsul inițial, impetus, este posibilă dar susține că între mecanica corpurilor cerești și cea a corpurilor de pe Pământ este o deosebire substanțială. Oresme este cel dintâi în Evul Mediu care afirmă că Pământul are, pe lângă mișcarea efectuată în cadrul sistemului planetar, și o mișcare giratorie în jurul axei sale, probabil sub influența sistemului semi-heliocentric al lui Heraclid din Pont (sec.IV î.e.n.). Argumentațiile folosite de el sunt însă pur filozofice și nu i-au convins pe astronomi care au continuat să-l urmeze, până în secolul XVII, pe Ptolemeu.
Tot în secolul XIV, Giovanni Dondi construiește timp de 16 ani, folosind principiul orologiului, un planetariu, pentru a reproduce mișcările Soarelui, ale Lunii și ale planetelor.
În secolul XV se dezvoltă mai puternic astronomia teoretică și experimentală. Astronomii acestui secol renunță la contribuțiile astronomilor arabi și, pe baza propriilor observații, formulează noi teorii mult mai riguroase din punct de vedere științific. Nicolaus Cusanus, sau Nicolas Krebs, 1401 – 1464, a fost primul astronom din Evul Mediu care a afirmat că Universul este infinit. În lucrarea “De docta ignorantia”, Nicolaus Cusanus respinge poziția de inferioritate pe care cosmologia tradițională o acorda Pământului, afirmând că “Terra este o stea nobilă, care are o lumină, o căldură și o influență proprii și distincte de cele ale tuturor celorlalte stele”. Astronomii occidentali au fost aceia care au stabilit principiile metodei științifice, teoretice.

Astrologia reprezintă o deviere a astronomiei în direcția superstiției care postulează că viața omului, caracterul și destinul său sunt dependente de aștri. Originară din Babilonia, astrologia s-a dezvoltat în paralel cu astronomia, cu care s-a și confundat uneori. Primul și ultimul astronom grec care a fost și astrolog, a fost Ptolemeu, care fundamentează astrologia ca “știință” în lucrarea sa “Tetrabiblos”. Această lucrare este folosită ca referință și în zilelele noastre, fiind doar adaptată la progresul și la descoperirile moderne. Succesul astrologiei se explică atât prin puterea superstiției specifică popoarelor primitive cât și prin asocierea sa de către astronomii arabi, în secolele IX - XII, cu magia, alchimia și medicina. În secolul XIV biserica a ars pe rug pe astrologul Cecco d’Ascoli pentru că a încercat să explice dogmele și evenimentele biblice cu ajutorul fenomenelor cerești. Apogeul succesului astrologiei a fost atins în secolul XVI când fiecare rege, prinț și papă avea astrologul său. Ea s-a menținut până în zilele noastre chiar și în țări cu cultură străveche, precum Franța și Germania, datorită naivității credulilor.
Astrologia a împiedicat dezvoltarea astronomiei în Evul Mediu, tot așa cum alchimia a întârziat dezvoltarea chimiei.

1.3. Renașterea în astronomie
Sfârșitul veacului al XV-lea și începutul veacului al XVI-lea au fost vremuri minunate pentru cărturari, vremea marilor descoperiri geografice, a marilor giganți ai renașterii în artele plastice - Leonardo da Vinci și Michelangelo Buonarotti, a marilor filozofi. În această efervescență culturală se dezvoltă și știința astronomiei, după ce astronomul polonez Nicolaus Copernic (1473 – 1543) a fundamentat sistemul heliocentric (1543). Primul sâmbure al acestui concept revoluționar a apărut în anii 1512 – 1513, în urma unui exercițiu de gândire liberă, în lucrarea sa „Nicolai Copernici de hypothesibus motuum coelestium a se constitutis commentariolus”, cunoscută mai ales sub titlul prescurtat „Commentariolus” („Micul comentariu”). După mulți ani de studii și reflecții, Nicolaus Copernic publică în 1543 celebrul tratat “De revolutionibus orbium coelestium, libri VI” (“Despre revoluția sferelor cerești”) în care contrazice, cu argumente matematice de aceast dată, sistemul geocentric al lui Ptolemeu care supraviețuise timp de peste paisprezece secole. Copernic afirma, pentru prima dată după grecul Aristarh din Samos (310 – 230 î.e.n.) că Soarele și nu Pământul se află în centrul orbitelor planetare. În momentul apariției teoriei heliocentrice și în anii care au urmat, Biserica Catolică a criticat dur negarea rolului privilegiat al Pământului în Univers. Martin Luther, fondatorul Bisericii Luterane, declara: “acest nebun vrea să răstoarne întreaga știință a astronomiei, dar Sfânta Scriptură ne spune că Joshua a poruncit Soarelui să rămână nemișcat, și nu Pământului.” Sistemul heliocentric imaginat de Copernic avea, față de sistemul geocentric al lui Ptolemeu, avantajul simplității, regularității și al coerenței, dar nu aducea dovezi bazate pe observații, fiind doar o teorie. Abia în secolul XVII, după inventarea lunetei de către Galileo Galilei, teoria heliocentrică a lui Copernic a fost definitiv și unanim recunoscută.
Sus In jos
CsL # Alex
CsL # Fost Administrator
CsL # Fost Administrator
CsL # Alex


Numarul mesajelor : 8080
Varsta : 29
Localizare : Otopeni
Joburi/Distractii : Plimbari si PC
Ce jok jucati : CS si FIFA
Reputatie : 0
Puncte : 0
Data de inscriere : 20/04/2008

Astronomia în Evul Mediu Empty
MesajSubiect: Re: Astronomia în Evul Mediu   Astronomia în Evul Mediu Icon_minitime1Vin Iun 27, 2008 5:11 pm

evul mediu = evul gaylor
Sus In jos
http://www.cslove.forumgratuit.ro
 
Astronomia în Evul Mediu
Sus 
Pagina 1 din 1
 Subiecte similare
-
» TROPICAL mediu
» Preview referat "Astronomia meridiana"
» Despre "Astronomia meridiana"

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
CsLove.Tk :: Free Zone :: Referate Pt Scoala :: Astronomie-
Mergi direct la: