CsLove.Tk
Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.



 
AcasaSiteUltimele imaginiServereParteneriConectareÎnregistrare

 

 Pralifa de la govara

In jos 
AutorMesaj
CsL # Alex
CsL # Fost Administrator
CsL # Fost Administrator
CsL # Alex


Numarul mesajelor : 8080
Varsta : 29
Localizare : Otopeni
Joburi/Distractii : Plimbari si PC
Ce jok jucati : CS si FIFA
Reputatie : 0
Puncte : 0
Data de inscriere : 20/04/2008

Pralifa de la govara Empty
MesajSubiect: Pralifa de la govara   Pralifa de la govara Icon_minitime1Vin Iun 06, 2008 11:45 pm

Predoslovia cărții era semnată de mitropolitul
Teofil (în parte era tradusă după prefața lui Petru Movilă la
Nomocanonul de la Kiev din 1629). În titlu se arată că s-a tipărit în
vremea << prea luminatului domn Io Matei Basarab Voievod a toată
țara Ungrovlahiei, în mânăstirea Govora, vă leato 7149, iară de la
Nașterea lui Hristos 1640>>

Pravila propriu-zisă era o
colecție de legiuiri canonice (bisericești) și civile, făcută după o
traducere slavonă a unui nomocanon de origine bizantină. Izvoarele
slave – și cu atât mai puțin cele grecești – n-au fost identificate
până în prezent. Din această cauză cercetătorii mai noi socotesc că
Pravila este mai degrabă o compilație după aceste izvoare, și nu o
simplă traducere a unora din ele. Apariția unei cărți cu caracter
canonic-juridic era determinată de trebuința unor îndrumări clare
pentru preoții duhovnici la darea canonului (epitimiei) în scaunul
spovedaniei, dar și pentru a le da îndrumări cu privire la pedepsele pe
care să le aplice credincioșilor în caz de abateri de la rânduielile
vieții obștești, căci preotul avea – în acele timpuri – și rolul de
judecător al păstoriților săi.

Rostul cărții era subliniat de
însuși mitropolitul Teofil, în prefață : <>. Din cuprinsul
Predosloviei se poate deduce și scopul religios-didactic și
cultural-educativ urmărit de alcătuitorii ei.Textul propriu-zis se
întinde pe 171 de file,împărțit în 149 glave (sau capitole).

Deși
în foia de titlu este indicat anul 1640, din indicațiile din text
reiese clar că lucrarea de tipărire a început în Postul Crăciunului
(1640) și s-a terminat în postul Paștelui(1641) sin același an
bisericesc(7149).
Trebuie subliniat și faptul că Pravila de la
Govora a apărut în două tiraje diferite, unul pentru Țara Românească,
altul pentru Transivania. Deosebirea dintre exemplarele celor două
ediții consta în faptul că în prefața unor exemplare, numele
mitropolitului Teofil era înlocuit cu al lui <> . Apariția
tirajului pentru Transilvania trebuie pusă și în legătură cu calitatea
mitropolitului Teofil de << exarh al Plaiurilor>>, desigur
la solicitarea mitropolitului Ghenadie, care simțea lipsa unei astfel
de cărți.

El avea nevoie de o pravilă, fie ca să
contrabalanseze acțiunea prozelitistă calvină, fie ca să aibă o nouă
carte de legi în locul celei a lui Coresi, care, desigur, era epuizată.
Mitropolitul transilvănean va fi rugat pe Teofil să tipărească Pravila
și pentru eparhia sa, cu prilejul soliei acestuia la Alba Iulia. Din
această colaborare pe tărâm tipografic, se poate constata că exista o
unitate sufletească între români, în ciuda granițelor nefirești care-i
despărțeau.

Rezultă că Pravila de la Govora apare ca o <>
promulgată de autoritatea de stat și de cea bisericească, fiind prima
colecție tipărită de legi civile și bisericești a statului medieval
Țara Românească și a întregii Biserici Ortodoxe Române. Ea prezintă
deci o mare importanță pentru istoria dreptului românesc în general și
a dreptului canonic, în special. Un amănunt interesant este acela că pe
Pravila mică era menționat, pentru prima dată la noi prețul de carte:
21 costande de argint.”

Materialul Pravilei este extras din
canoanele și constituțiile Sfinților Apostoli, din canoanele sinoadelor
și ale Sfinților Părinți, din legile civile și penale, din canoanele
penitențiale, din rânduiellile privind căsătoria și relațiile de
familie și din rânduieli sau pravile călugărești.
Amănunte se pot
găsi și în studiul d-lui I. Peretz despre Pravila de la Govora (Buc.
1911) sau în Istoria dreptului român a d-lui St. Longinescu (Buc. 1908)
care a început să publice textele legilor vechi în paralel cu izvoarele
lor.
Sus In jos
http://www.cslove.forumgratuit.ro
 
Pralifa de la govara
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
CsLove.Tk :: Free Zone :: Referate Pt Scoala :: Religie-
Mergi direct la: