CsL # Alex CsL # Fost Administrator
Numarul mesajelor : 8080 Varsta : 29 Localizare : Otopeni Joburi/Distractii : Plimbari si PC Ce jok jucati : CS si FIFA Reputatie : 0 Puncte : 0 Data de inscriere : 20/04/2008
| Subiect: Istoria romanilor 1 Vin Iun 06, 2008 12:22 pm | |
| ROMÂNIA INTRODUCERE SECOLELE AL XIX-LEA ȘI AL XX-LEA ÎN DEVENIREA ISTORIEI ROMÂNILOR
Manualul de față îl continuă pe cel pentru clasa a XI-a, elaborat în 1991 și editat un an mai târziu. Așadar, după cunoașterea preistoriei, protoistoriei, antichității, evului mediu și a tranziției spre modernizare a societății din spațiul carpato-danubiano-pontic, ne vom ocupa de modernitatea precum și de con¬temporaneitatea devenirii istorice pe aceste meleaguri. Trimitem, astfel, la intro¬ducerea manualului precedent, care cuprinde, între altele, definirea cronologică a structurilor (epoci, perioade, etape) corespunzătoare. Atragem atenția însă că această „definire" are un caracter orientativ; reprezintă o variantă - încă discu¬tabilă- a periodizării istoriei românilor. De altfel, același lucru se întâmplă și în privința studierii istoriei românilor. In introducerea de față, ne vom opri numai asupra semnificațiilor pe care secolele al XIX-lea și al XX-lea le au în devenirea istorică a românilor. începutul secolului al XIX-lea coincide cu noi incursiuni ale trupelor otomane la nord de Dunăre. Trece numai o jumătate de deceniu și urmează o lungă ocupație militară țaristă (1806-1812). Ea se încheia cu o nouă pierdere teritorială. Pământul românesc dintre Nistru și Prut este anexat Imperiului Romanovilor. în anul 1821, pentru „Dreptate" și „Slobozenie" „cămașa mort/Teste îmbră¬cată de Tudor Vladimirescu care piere însă asasinat de eteriști. Programul său național și social este împlinit de cei care suferă privațiunile pricinuite de ocupația otomană în anii 1821-1822. Sunt reinstaurate domniile pământene. Din nefericire, sunt întrerupte de o nouă ocupație militară țaristă (1824-1834), în timpul căreia Rusia anexează Delta Dunării și Insula Șerpilor, demon¬strând, totodată, la Săbăoani, unde sunt uciși sute de săteni, ce înseamnă „protectoratul" ei. împotriva acestei noi forme de dominație străină, protectoratul rusesc, care se adăugase exercitării suzeranității otomane, acționează revoluționarii de la 1848. Bucureștenii uciși la 19 iunie și 13 septembrie 1848 constituie, în această privință, o eternă mărturie. După cum, la miazănoapte de Carpații Meridionali, contra absolutismului habsburgic și obtuzității nemeșești, vor avea aceeași soartă conaționalii lor Ion Buteanu și Petru Dobra, precum și înțeleptul teolog sas Stephan Ludwig Roth. De cealaltă parte a baricadei, dar tot în numele unui ideal romantic, își găsește un prea timpuriu sfârșit poetul ungur Petofi Sândor. întru dreaptă judecată, să reținem numărul victimelor revoluției de la 1848-1849 în Transilvania, așja cum este el publicat de periodicul „Kronstădter Zeitung": 5411 români, 304 maghiari, 310 sași, 93 de alte naționalități. Din toamna anului 1848 până în primăvara anului 1851, trupele otomane și țariste nu părăsesc teritoriile de la est și sud de Carpați. în interiorul arcului carpatic, armatele habsburgice impun regimul politic neoabsolutist. Ostile Rusiei revin în 1853-1854, când ocupă, ca „zălog", Moldova și Țara Românească. Din august 1854 și până în martie 1857, întreg spațiul românesc este ocupat de armatele Austriei. Exponenții națiunii române - poeții Vasile Alecsandri și Dimitrie Bolintineanu, scriitorii Ion Ghica și Costache Negri, sprijiniți de istoricul Eudoxiu Hurmuzaki ori de marele industriaș și bancher Gheorghe Simeon Șina - reușesc ca, printr-o amplă activitate diplomatică (Viena - 1855, Constantinopol și Paris 1856), să facă din propria cauză o problemă de însemnătate europeană. Unirea Moldovei cu Țara Românească, la 24 ianuarie 1859, amplă operă reformatoare din timpul domniei lui Alexandru loan Cuza și al guvernării lui Mihail Kogălniceanu, contribuie, în mod hotărâtor, la edificarea României moderne. Forme de viață socială și de cultură, moștenite de secole, sunt transformate din temelii. Apar noi instituții administrative, artistice, bisericești, juridice, militare, politice, de învățământ, sănătate ș.a.m.d. Schimburi de atitudine și de mentalitate, explicabile în contextul continental complex și contradictoriu, duc la întronarea dinastiei străine. Urmare proximă a înscăunării principelui Carol I, la 10 Mai 1886, Constituția din același an încheie practic „deceniul restructurării naționale" și îl deschide pe cel care pregătește „epopeea Independenței". Țara este înzestrată cu cel mai înalt for științific, Societatea Academică Română (1867) cuprinzând membri din toate teritoriile locuite de români. Zece ani mai târziu, guvernul condus de I.C. Brătianu își asumă răspunderea confirmării, pe câmpul de luptă, a votului Camerei de la 9 Mai 1877. George Șonțu, Nicolae Valter Mărăcineanu, Dimitrie Giurescu, Constantin Ene și alți zece mii de eroi (peste 4 000 de morți și aproape 6 000 de răniți) plătesc „tributul de sânge" la Grivița, Rahova, Smârdan. Prin tratatele internaționale (San Stefano și Berlin, 1878), României moderne îi sunt recunoscute deplina neatârnare ca stat și suveranitatea sa asupra Dobrogei, asupra teritoriului fostului sangeac al Tulcei, asupra Deltei Dunării și Insulei Șerpilor. Ulterior este proclamat Regatul (1881). Legea fundamentală a țării, modificată în 1879 și 1884, confirmă pluralismul politic. Afirmate deja prin cele două partide (Național-Liberal și, respectiv, Conservator) care asigură alternativa guvernamentală după instaurarea regimului monarhiei constituțional-parla-mentare, liberalismul și conservatorismul/junimismul se consolidează ca doctrine politice. Triumfă concepțiile privind protecționismul economic și încurajarea industriei naționale. Pe acest fundal,opera lui Mihai Eminescudobândește durată infinită. Din ea se naște curentul naționalist-democrat. Concomitent, din alte izvoare, firește, se conturează țărănismul, iar social-democrația se pronunță pentru reformarea societății românești din interiorul acesteia, pe temeiul justiției sociale și al solidarității naționale. Totodată, românii din afara granițelor statului național modern continuă lupta pentru emancipare politică și spirituală. La cunoscutele tactici - „activismul" și „pasivismul de protestare"- - ei adaugă noi forme de acțiune. Acestea se desfășoară sub egida partidelor naționale ale românilor din Basarabia, Bucovina, Transilvania și din celelalte teritorii aflate, încă, sub dominație străină. Are loc mișcarea memorandistă (1892-1894). în 1898, cu prilejul aniversării unei jumătăți de veac de la Revoluția de la 1848, sunt readuse în prim-plan faptele și ideile tribunilor de pe „Câmpul Libertății" (Blaj-Filaret). a Privit chiar strict cronologic, secolul al XIX-lea rămâne așa cum îl caracterizează i. Ghica: „cel mai mare și mai luminos dintre toate" veacurile istoriei milenare a românilor. Prin evenimentele cruciale de la 1821-1822 și 1848-1849, din 1859, 1866 sau 1877-1878, acest veac întrunește, și la români, trăsăturile afirmate de istoricul german Leopold von Ranke sub sintagma „secolul națiunilor". Din acest punct de vedere însă, în istoria noastră națională, secolul amintit depășește cunoscuta limită cronologică finală (1900); el continuă până în 1918. Desigur, pe plan universal, există și alte definiri ale veacului al XIX-lea: pentru spiritul său dominant, este denumit „secolul romantic"; din punct de vedere psiho-social, frecvente sunt sintagmele „secolul raselor" și „secolul individualismului"; rar se vorbește despre „secolul economiei politice"; cât privește infrastructura, este folosită adesea expresia „secolul roții". SecolulXX. Aidoma veacului care îl precede, ultimul secol din mileniul doi al erei noastre cunoaște, în lume, mai multe denumiri. între altele, este considerat „secolul artei noi". în această privință, poporul român îl are ca ilustru reprezentant pe Constantin Brâncuși, stabilit la Paris chiar la începutul veacului. Tot în capitala Franței, în 1906, Traian Vuia realizează primul zbor cu mijloace proprii de bord, înscriindu-se definitiv în ceea ce avea să fie numit „secolul aviației", mai ales după ce, lângă Paris, Henri Coandă va realiza cel dintâi zbor experimental al unui avion cu reacție inventat de el. între timp, în țară se înregistrează primul „semn de sânge" al veacului. Țărani răsculați la 1907 sunt uciși sau răniți de armată, din ordinul autorităților presate și de un factor extrem de periculos (armatele Austro-Ungariei ocupă poziții de atac pe linia Carpaților, iar cele ale Rusiei, la Prut). „Dumnezeu să-i ierte", scrie N. lorga în ziarul „Neamul Românesc", îndemnând la o reconciliere din care rezultă prezența eroică a fiilor satelor în Războiul pentru Reîntregirea Națională (1916-1919). Mobilizați de un guvern condus de Ion I.C. Brătianu și comandați, între alți generali, de Alexandru Averescu, peste 800 000 de ostași participă la cele trei campanii de pe frontul românesc, 300 000 dintre ei jertfindu-și viața pentru supremul ideal național. Marea Unire din 1918, sub sceptrul regelui Ferdinand, este rodul unei generații de excepție. Din ea fac parte medicul Daniel Ciugureanu, profesorul de matematică Ion Inculeț, „misteriosul și plinul de omenie" Pantelimon Halippa, toți ceilalți deputați din Sfatul Țării de la Chișinău, care la 27 Martie (st.v.) voteaz Unirea Basarabiei cu România; Mitropolitul Vladimir Repta, Dionisie Bejan, Cavaler lancu Flondor, istoricul Ion Nistorși alți participanți la Congresul Generai de la Cernăuți, prin votul cărora Bucovina se unește cu România la 15/18 noiembrie; militantul octogenar Gheorghe Pop de Băsești, profesorul de istorie și publicistul Vasile Goldiș, /uliu Maniu, dr. losif Jumanca, precum și toți cei care, Prin opțiunea plebiscitară de la Alba-lulia, la 1 decembrie (st.n.) „decretează Unirea tuturor românilor din Transilvania, Banat și Țara Ungurească" cu Patria-Mamă, România. 1 Decembrie 1918 marchează, astfel, în istoria românilor, trecerea de la ePoca modernă la contemporaneitate (epoca de actualitate, epoca zilelor noastre). c Desăvârșirea' unității de'- stat, recunoscută (în cele din. urmă) și de comunitatea internațională, la capătul unei energice acțiuni diplomatice, oferea națiunii române, pentru prima oară reunită în întregimea ei în margini teritoriale firești, cel mai propice cadru af propășirii sale. Peste dificultățile inerente începutului, reforma politică (acordarea votului universal și Constituția din 1923) și reforma socială (cu deosebire legea definitivă de înfăptuire a reformei agrare din 1921) statuau o monarhie constituțională cu deplina separare a puterilor în stat, al cărei izvor era sufragiul universal egal, direct și secret. Conștientizarea sa era strâns legată de dreptul la proprietate acordat celui mai numeros electorat - țărănimea. O creștere economică, întreruptă doar de catastrofala criză din anii 1929-1933, a oferit României cei mai înalți indici de dezvoltare. în anul 1938 țara noastră era cu totul independentă din punct de vedere energetic, se număra printre marile producătoare de cereale și petrol din Europa și din lume și dezvolta o industrie prelucrătoare și de mașini (aviație și locomotive Diesel) în plin avânt. Realizărilor deosebite în plan politic, social și economic li se adaugă cele culturale, nu mai puțin prestigioase. Marile generații spirituale ale înfăptuirii Unirii se aflau într-o emulație fericită cu mai tinerii lor confrați născuți la începutul secolului XX, din această competiție ivindu-se valori perene ale culturii universale, precum istoricul Nicolae /orga, filosoful și literatul Lucian Blaga, muzicianul George Enescu, sculptorul Constantin Brâncuși. Acum se formează în România mari personalități ale științei și culturii postbelice, biologul Gheorghe Palade - încă singurul român deținător al Premiului Nobel, reputatul istoric al religiilor Mircea E/iade, filosoful și eseistul Emil Cioran sau dramaturgul de anvergură mondială Eugen lonesco. Din păcate, sub o puternică presiune internațională care va acționa vreme de aproape 50 de ani, constant, împotriva intereselor românești, dar și drept consecință a unei nefaste politici care a căutat, mereu, compromisul avantajos, realizând mai mereu contrariul, România va aluneca pe panta unor regimuri autoritare și dictatoriale. Primul dintre ele, cel instalat în februarie 1938, s-a încheiat cu amputările teritoriale din vara 1940, expresie a politicii de forță și dictat promovate de Germania și Uniunea Sovietică în Europa centrală și sud-estică. Cedarea Basarabiei, apoi a Transilvaniei nord-estice și, în cele din urmă, a celor două județe din sudul Dobrogei a antrenat prăbușirea lui Carol al II și a deschis perspectiva dictaturii antonesciene. Animat de cele mai bune intenții (între care refacerea unității de stat era cea mai importantă), regimul politic al mareșalului Antonescu a fost confruntat cu consecințele raporturilor de forță dintre Marile Puteri în timpul războiului mondial, precum și cu complicațiile intervenite între Uniunea Sovietică și Germania. Actul de la 23 August 1944, născut din dorința de a asigura țării o situație cât mai bună în perspectiva unei victorii aliate, a condus însă, la lichidarea grabnică a democrației abia înfiripate, la abolirea monarhiei și instaurarea unei noi dictaturi, - de stânga, prin sovietizarea societății românești. încălcarea brutală a celor mai elementare drepturi și libertăți cetățenești s-a însoțit cu marginalizarea valorilor naționale și preluarea unui model străin. în virtutea sa trebuiau create noi instituții și construită o economie întemeiată pe Un centralism excesiv, în care rolul priontar revenea unei industrii mare, consumatoare de .materii prime, dar necompetitivă, ceea ce a adâncit, în timp, contradicții și a determinat conflicte practic imposibil de soluționat. Când, la jumătatea deceniului șapte al acestui secol, a devenit vizibilă nevoia unei deschideri și când România a adoptat o politică externă mai puțin obedientă față de fosta U.R.S.S., din care n-au lipsit chiar manifestări independente, de noua situație a beneficiat exclusiv un clan care,-sub ochii uimiți ai unui popor întreg, reitera practicile absolutismului monarhic, alăturându-le celui mai rigid neostalinism în construcția „noii societăți". Uriașa putere de cumpătare și de toleranță a românilor a atins limita în dimineața zilei de 22 decembrie 1989. Un regim politic impus prin forța unor înțelegeri, din care fusesem cu ostentație excluși, s-a prăbușit ca un castel de cărti de joc, o dată cu ieșirea din scenă a marionetelor, care se străduiau să-i dea consistență. Nu fără convulsii și tragice sfâșieri, evenimentele de acum aproape trei ani au deschis perspectiva unor transformări structurale, în speranța unei firești continuități și reveniri românești pe marile itinerarU ale istoriei, în direcția democrației și progresului. | |
|