CsLove.Tk
Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.



 
AcasaSiteUltimele imaginiServereParteneriConectareÎnregistrare

 

 CHICAGO-istoria orasului

In jos 
AutorMesaj
CsL # Alex
CsL # Fost Administrator
CsL # Fost Administrator
CsL # Alex


Numarul mesajelor : 8080
Varsta : 29
Localizare : Otopeni
Joburi/Distractii : Plimbari si PC
Ce jok jucati : CS si FIFA
Reputatie : 0
Puncte : 0
Data de inscriere : 20/04/2008

CHICAGO-istoria orasului Empty
MesajSubiect: CHICAGO-istoria orasului   CHICAGO-istoria orasului Icon_minitime1Sam Iun 07, 2008 6:52 am

Al treilea oras ca marime din Statele Unite ale
Americii, Chicago se afla în nordul teritoriului american , pe tarmul
sud - vestic al Lacului Michigan , la 176 metri altitudine absoluta,
intr-o zona de câmpie strabatuta de râurile Chicago si Calumet. Cu o
populatie de peste 8314000 locuitori si o suprafata de circa 9595 km 2
, Chicago este considerat o metropola americana ( densitatea : 866,4
locuitori / km 2 ) .
Marea metropola americana are o istorie
relativ recenta . Tinutul apartinea triburilor de indieni. Primii
europeni care ajung aici , în 1673 sunt exploratorii francezi Louis
Jolliet si Jacques Marquette. Primii colonisti sositi pe aceste
meleaguri gasesc un pamânt neprimitor, mlastions, cu lacuri mici si
numeroase, râuri sovaitoare si vecinatatea unei mari cu apa dulce
<-> Lacul Michigan ( 57016 km 2 , 256 m adâncimea maxima ). In
ciuda acestor realitati aparent neprimitoare ei construiesc în 1803
fortul Dearbon , cu scopul principal de a-i apara împotriva indienilor,
dar acestia reusesc sa-l distruga în 1812 ; fortul este reconstiuit în
1816 si va fi permanent locuit pâna în 1830 . Tânara asezare prindea
contur destul de lent, putinele case din lemn care s-au ridicat în
jurul fortului erau destinate locuirii, dar mai ales comertului. Dupa
1818 , când Illinois este cunoscut ca stat, noua asezare continua sa
lâncezeasca. Comertul a fost pârgia ce a propulsat viitoarea metropola,
portul de la tarmul Lacului Michigan devenind din ce în ce mai activ.
Un eveniment de mare însemnatate pentru viitorul micii asezari se leaga
de deschiderea canalului Erie, în 1825, prin care Oceanul Atlantic a
început sa comunice cu Marile Lacuri, deci inclusiv Lacul Michigan,
statele cu iesire la ocean din estul Statelor Unite ale Americii fiind
astfel puse în legatura cu zona lacurilor nord – americane . Mai mult ,
acest canal modifica directia de deplasare a emigrantilor de pe axa ce
o forma valea râului Ohio catre nord , Chicago devenind principalul loc
de popas pe drumul lung al cuceririi „ Vestului Salbatic „ .
In
1837 Chicago este declarat oras , având 4200 locuitori . La început
orasele au aparut în jurul unui element favorizant al unei regiuni
geografice : o intersectie , un loc fortificat , un nucleu
administrativ,o resursa naturala , un port ( Chicago , Moscova , Roma ,
Johannesburg , Rotherdam ). Ele erau produsul organic al mediului
înconjurator , reprezentau o concentrare de oameni cu o anumita
capacitate de munca , de productie , dar si cu anumite nevoi de
exigente , pentru a caror satisfacere trebuiau sa se organizeze si sa
efectueze schimburi . Comertul creste vertiginos , solicitând o
intensificare a transporturilor . Traficul naval de pe Lacul Michigan
devine insuficient , desi sporeste foarte mult . Apar noi cai de
comunicatii: se construiesc canalele Chicago si Illinois în 1848 care
fac legatura cu sistemul navigabil al fluviului Mississippi ; liniile
de cale ferata se înmultesc în asa masura încât în 1856 orasul devine
principalul nod de cale ferata al S.U.A. ; în 1869 este deja deservit
de linii transcontinentale feroviare si rutiere . Aceasta dezvoltare a
transporturilor si comertului are urmari imediate asupra aspectului
urbanistic . Numarul populatiei creste rapid , ceea ce declanseaza o
crestere a spatiului construit pentru care este caracteristic lemnul.
Aceasta este si cauza care amplifica dezastruosul incendiu din



ANUL Numar de locuitori specific anului
1850 30.000 locuitori
1880 500.000 locuitori
1950 4.945.000 locuitori
1980 8.314.000 locuitori

8/9
octombrie 1871, ale carui urmari nefaste au însemnat distrugerea
completa a unui perimetru de 11,3 km 2 ce cuprindea peste 5000 de
cladiri si unde locuiau circa 100.000 de oameni . Acest incendiu a avut
si alte urmari : populatia ramasa fara locuinte a format noi comunitati
in apropierea orasului sporind numarul suburbiilor , al oraselor
satelit : Evanston , Winnetka , Lake Forest etc. Pe de alta parte ,
edilii au declansat reconstructia orasului pe baza unui plan riguros de
sistematizare . Arhitecti ca : Jenny ,
Root , Burnham , Sullivan ,
Alder si-au legat numele de marile edificii ale orasului . In 1890 sunt
anexate numeroase suburbii ce dubleaza suprafata si numarul populatiei
( 1.100.000 locuitori ) . Efercenta construirii de noi cladiri
culmineaza cu aparitia primilor zgârie - nori , premiera mondiala
absoluta , ce schimba aspectul oraselor lumii , înaltându-le pe
verticala , atribuind acesti uriasi de otel si sticla stilului american
, indiferent de meridianele pe care sunt construiti . Compania Home
Insurance Building , construita în 1895 , construieste în urmatorii 21
de cladiri cu 12 si 16 etaje . Tot acum se contureaza principalele zone
functionale ale orasului : Loop ( numita asa din 1890 ) , zona centrala
, situata la sud de varsarea râului Chicago , concentreaza comertul ,
finantele si o parte a locuintelor celor avuti , care se stabilesc în
cea mai mare masura pe Gold Coast ( Coasta de Aur ) , o zona de parcuri
întinse , vile ultraelegante presarate pe tarmul Lacului Michigan.
Legatura între zonele Loop si Gold Coast se face printr-un frumos
bulevard , Michigan Avenue , amenajat în 1920 . Zonele industriale se
concentreaza în jurul râului Chicago , în zona Calumet , in lungul
liniilor de cale ferata , formând areale bine delimitate în sud si
sud-est . Zonele muncitoresti înconjoara pe cele industriale , fiind
masate si în nord si vest , în suburbii dar si în zona complexului
portuar de la tarmul Lacului Michigan . E drept ca simplitatea
configuratiei oferea numeroase avantaje , intre care si posibilitatea
sistematizarii anticipate dar, în acelasi timp , a dus la o mare
monotonie urbanistica , tiparul respectiv fiind multiplicat de mai
multe ori . De fapt , acest tipar sub forma de patrulater taiat în lung
si lat de strazi perpendiculare - quadrate – este cel al Romei Antice
.El a fost adoptat de multe tari europene , dar mai ales în America de
marile orase , printre care este si Chicago ( New York , Buenos Aires ,
Havana , Philadelphia , Ciudad de México ) . Dupa 1950 se construieste
foarte mult , zona comerciala este extinsa la vest de Loop , iar dupa
1970 spre Near West Side . Cladirile ridicate în Chicago sfideaza
înaltimile : John Hancock Center cu 100 de etaje ( construit dupa 1960
) , The Sears Tower cu 110 etaje la vest de Loop ( începuta în 1970 ) –
cea mai înalta cladire din lume 443 m - un alt complex de zgârie - nori
la NE de Loop care include Standard Oil cu 80 etaje , Water Tower Place
cu 74 etaje .
Aceasta aglomeratie urbana se confrunta cu o
multitudine de probleme . Evident , cea mai acuta a fost si ramâne
concentrarea excesiva de oameni, mozaicul de populatii originare din
tarile celor sase continente. Dezavantajul cel mai evident al marilor
concentrari urbane este congestionarea traficului urban ( Chicago, New
York , Tokio , Paris , Ciudad de Mexico ). Ca urmare, deplasare în
metropole devine foarte anevoioasa, cu nume -roase puncte de
strangulare a circulatiei, iar ziua de lucru a salariatilor se lungeste
cu orele pierdute pentru a ajunge de la locul de munca acasa. S-au
adoptat câteva soluti cu eficienta partiala : construirea unor noi
autostrazi pentru usurarea transportului celor ce lociesc în afara
metropolei ;noi zone industriale au fost amplasate direct in suburbiile
celor mai îndeparta-te ; s-au construit complexe comerciale uriase în
afara orasului . Un rol deosebit a revenit si construirii aeroportului
O’Hare , printre cele mai mari din Statele Unite ale Americii , care a
angrenat amenajarea a foarte multe anexe în jurul sau creând locuri de
munca pentru zeci de mii de oameni ;
amplasarea complexelor de
cercetari nucleare la Argonne National Laboratory si lânga Batavia.
Spatiul urban a înghitit suprafete uriase : orasul propriu - zis are
590,8 km 2 , iar Chicago Standard Metropolitan Statistical Area -
S.M.S.A. – ocupa 9595 km 2 ; de la suburbia Evanston , în nord ( care
nu este ultima ) si pâna la Gary ( care nici el nu încheie lantul
suburbiilor ) sunt peste 70 km . Dar metropola detinea si recorduri
dintre cele mai detestabile : crima organizata , gangsterii lui Capone
e.t.c. Astazi , alte triste recorduri se adauga celor enumerate :
crimele si jafurile în plina zi , consumul ridicat de droguri ,
conflictele rasiale ,mii de oameni morti sub rotile celor 1500 de
autoturisme ce se scurg într-un minut pe cele mai multe strazi ale
orasului , aerul poluat .
Pozitia geografica a avantajat foarte
mult dezvoltarea economica a orasului : pe Lacul Michigan se aduceau cu
navele minereu de
fier si carbune ; pe caile ferate era adus
cocsul din Appalachi ; pe canale , cai ferate si sosele se aduceau din
sud grânele si vitele preriei . Aceasta a încurajat de timpuriu
dezvoltarea industriei : prima otelarie apare în 1880 , construita la
varsarea râului Calumet în Lacul Michigan , urmata în 1900 de altele în
Indiana Harbor si , în 1906 , de otelariile de la Gary . Chicago a
devenit o renumita piata de grâne si de vite - abatoarele au dominat
viata economica pâna dupa anii 1960 ; paienjenisul cailor de
comunicatii pe care nu îl egaleaza nici o alta metropola a lumii .
Chicago , situat în zona agricola Middle West si în cea urban -
industriala Northeast , cu cele 15.000 de intreprinderi pe care le
detine , da 6 % din productia industriala a S.U.A. . Printre
principalele ramuri si produse industriale se numara : siderurgia (
uzine la Gary si Calumet ) , aparatajul electrotehnic si utilajul
electronic ( trustul Zenith ) , automobile , masini agricole ( Mc.
Cormick , una din marile uzine de tractoare din S.U.A. ), vagoanele si
locomotivele electrice ( trustul Pullman ) , utilaje grele ( concernul
International Harvester ), complexele petrochimice , rafinariile (
instalate la Whiting , East Chicago , Gary , Calumet cu o capacitate
totala de 55,4 milioane tone ) ,
aparatele electrocasnice
(principalul producator al Statelor Unite ale Americii ) , industria
carnii ( mari abatoare în sud ) , prelucrarea lemnului , moraritul ,
confectiile , încaltamintea , tipariturile . Orasul este o renumita
piata a grâului , a comertului cu vite ( comercializare de celebra
Chicago Union Stock Yards ) , ca si un mare centru financiar si
comercial , sediul marilor banci ( Continental Illinois , First
National Bank ) , al burselor de marfuri si valori ( Midwest Stock
Exchange , Chicago Mercantile Exchange ) , al unor puternice corporatii
comerciale ( Sears Roeleuck , Marcor , Jewel Companies ) . Ca nod al
cailor de comunicatii se remarca prin : 39 de linii de cale ferata, 9
aeroporturi ( O’Hare , Midway , Harlem , Northerly Island e.t.c. ); cel
mai mare coplex portuar pe ape interioare din S.U.A. cu un trafic de
40.000.000 tone pe an ; metroul inaugurat în 1892 , cu o retea de 143
km , din care 17 subteran ; numeroase autostrazi .
Chicago este un
mare cetru de cultura si arta : universitati ( University of Illinois –
1897 , University of Chicago , Chicago State University , Loyola
University , Northwestern University ) , muzee ( Muzeul de arta
contemporana , Muzeul stiintei si al industriei , Muzeul de istorie
naturala ) , teatre , edituri . Orasul are o gradina botanica , acvariu
, planetarium , parcuri întinse ( Grant , Milton Lee , Olive , Buruham
, Lincoln , Garfield ) . Prin aceste caracteristici , Chicago este
considerat de specialisti o mare metropola americana .
Sus In jos
http://www.cslove.forumgratuit.ro
 
CHICAGO-istoria orasului
Sus 
Pagina 1 din 1
 Subiecte similare
-
» Istoria romanilor 2
» Istoria romanilor 1
» Istoria romanilor 3

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
CsLove.Tk :: Free Zone :: Referate Pt Scoala :: Istorie-
Mergi direct la: