CsL # Alex CsL # Fost Administrator
Numarul mesajelor : 8080 Varsta : 29 Localizare : Otopeni Joburi/Distractii : Plimbari si PC Ce jok jucati : CS si FIFA Reputatie : 0 Puncte : 0 Data de inscriere : 20/04/2008
| Subiect: Mihai Eminescu-SEARA PE DEAL Vin Iun 06, 2008 11:34 pm | |
| SARA PE DEAL :face: Poemul se incadrează în prima etapă a poeziei de iubire și de natură. A fost publicată în 1885 în revista “Convorbiri literare”. O variantă datează din 1871 iar alta din 1872, se pot regăsi fragmente din “Sara pe deal” în romanul “Geniu pustiu” și nuvela “La curtea cuconului Vasile Creangă”. “Sara pe deal” nu este nici pastel nici idilă ci este un poem eminescian specific în care temele naturii și iubirii fuzionează, și în care se crează imaginea paradisul adolescenților în care aspirația spre iubire este pură, poetul crezînd în idealurile iubirii. Compoziția se realizează prin alternarea a două planuri: spațiul natural și cel sufletesc. Spațiul natural este larg dimensionat, un spațiu în care plutește melancolic cu jale cîntul buciumului ca un ecou a stării sufletești a poetului îndrăgostit. Elementele de peisaj constituite de imagini auditive și vizuale unele intensități abia perceptive redau tăcerea necuprinsului de la satul din vale pînă la turmele care urcă dealul și apoi pînă la bolta senină a cerului, pînă la infinit unde stelele se nasc spre bolta senină, în momentul înserării și a intrării în noapte. Încă din primul vers se observă o contopire a spațiului natural cu cel sufletesc sugerat de sunetul melancolic al buciumului pe fondul unui ritm metric original alcătuit din 12 silabe. În al doilea vers contopirea spațiului poetic cu cel sufletesc este amplificată prin adăugarea aliterației precum și de imaginea creată în care se împletesc elemente terestre cu cele cosmice” turmele-l urc, stelele scapără în cale”. În versul 3 elementul sonor este prezent prin prelungirea aliterației “se” dar și prin imaginea murmurului dulce al apei în fîntîne. Remarcăm splendida personifcare “apele plîng clar izvorînd din fîntîne” este imaginea primordială a izvorului. Tăcerea necuprinsului creată prin armonie muzicală e o tăcere care este percepută cu sufletul. În al patrulea vers apare imaginea copacului sacru al iubirii ”salcîmul“ devenit loc protector al întîlnirii celor doi unde iubita toropită de dragoste așteaptă acest moment “ochii tăi mari caută-n frunza cea rară”. Începînd cu strofa a doua tabloul de natură devine evocator infățișînd mișcarea lentă a lunii pe cer “sfîntă și clară”, nourii într-o scurgere halucinantă proiectează casele parcă în lună, oamenii cu coasa în spinare se întorc de la cîmp, cumpenele fîntînilor scîrțîie în vînt, nici unul din aceste detalii nu individualizează tabloul dar nici nu se poate spune că tabloul este abstract. Aceste detalii zugrăvesc imagini eterne așa cum l-a cunoscut poetul în Ipoteștiul cu turme, cu deal și vale în care murmură fluierele, culorile ce domină peisajul sînt astompate, lipsesc căci lumina este puțină domină jocul de umbră și lumină. Sunetele sînt estompate dar melodioase. Muzicalitatea se realizează prin prezența buciumului, a scîrțîitului domol al cumpenelor, a murmurilor fluierelor, a sunetelor ritmice de toacă culminînd cu glasul clopotului ceea ce crează o vibrație amplă “Clopot vechi umple de glasul lui sara”. Spațiul natural s-a dizolvat total și este înlocuit de spațiul sufletesc “Sufletul meu arde-n iubire ca para”; acest vers face trecerea la momentul următor, sentimentul sufletesc este abia schițat prin nerăbdare dar izbucnește în finalul poeziei unde poetul crează visul de iubire, imaginea pură a iubirii în care apare perechea sub salcîm unde ore întregi își va șopti vorbe de iubire și își va face gestul culminant ce face iubirea pură. “Ne-om răzima capetele unul de altul”; versifică sărutul, în final intervine ușor retorica întrebare “Astfel de noapte bogată cine pe ea n-ar da viața lui toată” poetul exprimă ideea că este gata să-și dea viața pentru acest gest de supremă puritate a iubirii. Chipul iubitei este imaterial abia definit fiind un simbol al iubirii însuși. Este o iubită ideală spre a cărei iubire aspiră poetul în versurile “sub un salcîm dragă mă aștepți tu pe mine”, “Pieptul de dor, fruntea de gînduri ți-e plină” simbolizează acea pasionată și gingașă plenitudine a iubirii. | |
|