CsLove.Tk
Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.



 
AcasaSiteUltimele imaginiServereParteneriConectareÎnregistrare

 

 Mihai Eminescu-SEARA PE DEAL

In jos 
AutorMesaj
CsL # Alex
CsL # Fost Administrator
CsL # Fost Administrator
CsL # Alex


Numarul mesajelor : 8080
Varsta : 29
Localizare : Otopeni
Joburi/Distractii : Plimbari si PC
Ce jok jucati : CS si FIFA
Reputatie : 0
Puncte : 0
Data de inscriere : 20/04/2008

Mihai Eminescu-SEARA PE DEAL Empty
MesajSubiect: Mihai Eminescu-SEARA PE DEAL   Mihai Eminescu-SEARA PE DEAL Icon_minitime1Vin Iun 06, 2008 11:34 pm

SARA PE DEAL :face:
Poemul se incadrează în prima etapă a poeziei de iubire și de natură. A
fost publicată în 1885 în revista “Convorbiri literare”. O variantă
datează din 1871 iar alta din 1872, se pot regăsi fragmente din “Sara
pe deal” în romanul “Geniu pustiu” și nuvela “La curtea cuconului
Vasile Creangă”.
“Sara pe deal” nu este nici pastel nici idilă ci
este un poem eminescian specific în care temele naturii și iubirii
fuzionează, și în care se crează imaginea paradisul adolescenților în
care aspirația spre iubire este pură, poetul crezînd în idealurile
iubirii.
Compoziția se realizează prin alternarea a două planuri:
spațiul natural și cel sufletesc. Spațiul natural este larg
dimensionat, un spațiu în care plutește melancolic cu jale cîntul
buciumului ca un ecou a stării sufletești a poetului îndrăgostit.
Elementele de peisaj constituite de imagini auditive și vizuale unele
intensități abia perceptive redau tăcerea necuprinsului de la satul din
vale pînă la turmele care urcă dealul și apoi pînă la bolta senină a
cerului, pînă la infinit unde stelele se nasc spre bolta senină, în
momentul înserării și a intrării în noapte.
Încă din primul vers
se observă o contopire a spațiului natural cu cel sufletesc sugerat de
sunetul melancolic al buciumului pe fondul unui ritm metric original
alcătuit din 12 silabe.
În al doilea vers contopirea spațiului
poetic cu cel sufletesc este amplificată prin adăugarea aliterației
precum și de imaginea creată în care se împletesc elemente terestre cu
cele cosmice” turmele-l urc, stelele scapără în cale”.
În versul 3
elementul sonor este prezent prin prelungirea aliterației “se” dar și
prin imaginea murmurului dulce al apei în fîntîne. Remarcăm splendida
personifcare “apele plîng clar izvorînd din fîntîne” este imaginea
primordială a izvorului. Tăcerea necuprinsului creată prin armonie
muzicală e o tăcere care este percepută cu sufletul.
În al patrulea
vers apare imaginea copacului sacru al iubirii ”salcîmul“ devenit loc
protector al întîlnirii celor doi unde iubita toropită de dragoste
așteaptă acest moment “ochii tăi mari caută-n frunza cea rară”.
Începînd cu strofa a doua tabloul de natură devine evocator infățișînd
mișcarea lentă a lunii pe cer “sfîntă și clară”, nourii într-o scurgere
halucinantă proiectează casele parcă în lună, oamenii cu coasa în
spinare se întorc de la cîmp, cumpenele fîntînilor scîrțîie în vînt,
nici unul din aceste detalii nu individualizează tabloul dar nici nu se
poate spune că tabloul este abstract.
Aceste detalii zugrăvesc
imagini eterne așa cum l-a cunoscut poetul în Ipoteștiul cu turme, cu
deal și vale în care murmură fluierele, culorile ce domină peisajul
sînt astompate, lipsesc căci lumina este puțină domină jocul de umbră
și lumină. Sunetele sînt estompate dar melodioase. Muzicalitatea se
realizează prin prezența buciumului, a scîrțîitului domol al
cumpenelor, a murmurilor fluierelor, a sunetelor ritmice de toacă
culminînd cu glasul clopotului ceea ce crează o vibrație amplă “Clopot
vechi umple de glasul lui sara”.
Spațiul natural s-a dizolvat total
și este înlocuit de spațiul sufletesc “Sufletul meu arde-n iubire ca
para”; acest vers face trecerea la momentul următor, sentimentul
sufletesc este abia schițat prin nerăbdare dar izbucnește în finalul
poeziei unde poetul crează visul de iubire, imaginea pură a iubirii în
care apare perechea sub salcîm unde ore întregi își va șopti vorbe de
iubire și își va face gestul culminant ce face iubirea pură.
“Ne-om răzima capetele unul de altul”; versifică sărutul, în final
intervine ușor retorica întrebare “Astfel de noapte bogată cine pe ea
n-ar da viața lui toată” poetul exprimă ideea că este gata să-și dea
viața pentru acest gest de supremă puritate a iubirii.
Chipul
iubitei este imaterial abia definit fiind un simbol al iubirii însuși.
Este o iubită ideală spre a cărei iubire aspiră poetul în versurile
“sub un salcîm dragă mă aștepți tu pe mine”, “Pieptul de dor, fruntea
de gînduri ți-e plină” simbolizează acea pasionată și gingașă
plenitudine a iubirii.
Sus In jos
http://www.cslove.forumgratuit.ro
 
Mihai Eminescu-SEARA PE DEAL
Sus 
Pagina 1 din 1
 Subiecte similare
-
» Amintiri din Copilarie,de Mihai Eminescu-comentariu
» SARA PE DEAL
» SCRISOAREA III-Mihai Eminescu
» Mihai Eminescu-Luceafarul
» Mihai Eminescu. Poezia iubirii si a naturii

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
CsLove.Tk :: Free Zone :: Referate Pt Scoala :: Romana-
Mergi direct la: