CsLove.Tk
Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.



 
AcasaSiteUltimele imaginiServereParteneriConectareÎnregistrare

 

 SCRISOAREA III-Mihai Eminescu

In jos 
AutorMesaj
CsL # Alex
CsL # Fost Administrator
CsL # Fost Administrator
CsL # Alex


Numarul mesajelor : 8080
Varsta : 29
Localizare : Otopeni
Joburi/Distractii : Plimbari si PC
Ce jok jucati : CS si FIFA
Reputatie : 0
Puncte : 0
Data de inscriere : 20/04/2008

SCRISOAREA III-Mihai Eminescu Empty
MesajSubiect: SCRISOAREA III-Mihai Eminescu   SCRISOAREA III-Mihai Eminescu Icon_minitime1Vin Iun 06, 2008 11:34 pm

SCRISOAREA III


Eminescu a scris un
ciclu de 5 scrisori fiind niște satire. Tematica acestor scrisori are
în centru motivul geniului. Scrisoarea I dezbate problema geniului
savant, Scrisoarea II dezbate problema geniului artist, Scrisoarea III
dezbate soarta geniului conducător de popoare.
Scrisoarea III
abordează tema patriotismului și a geniului conducător de popoare.
Geneza este legată de perioada de ziarist la “Timpul”.
Punctul de
plecare l-a constituit entuziasmul colectivității române în momentul
independenței de stat din 1877. Eroismul ostașilor români mișcă în
Eminescu adînci simțăminte inspirîndu-i cel mai valoros poem dedicat
patriotismului.
Compoziția se realizează pe principiul antitezei romantice trecut-prezent. Poemul are două părți:
-în prima parte se celebrează iubirea de patrie și de neam
- partea a doua este o satiră adusă prezentului decăzut
Ca tehnică Eminescu folosește tehnica savantă a proporțiilor. În prima
parte poetul nu abordează direct subiectul bătăliei de la Rovine ci îl
incadrează cu momente legendare pentru a sugera valoarea. Plasată în
perioada de creștere a imperiului otoman, bătălia de la Rovine a
constituit un zid care a oprit expansiunea tucească.
Poemul cuprinde două momente epico-lirice: trcut și prezent incadrate de un prolog și un epilog.
Prologul prezintă vertiginoasa creștere a imperiului otoman, ce este
explicată simbolic printr-un copac uriaș a cărei umbră untunecă
întreaga lume. Eminescu prezintă această legendă, înfățișînd un sultan.
Luna se preschimbă în fecioară și sultanul simte cum din inima lui
crește un copac al cărei umbră cuprinde întreg pămîntul. Cutremurat,
sultanul, se trezește și interpretează visul ca trimis de profet.
Este prezentată o sinteză poetică a cîtorva epoci de creștere realizată
sugestiv prin repetiții și enumerări ce crează impresia puternică de
furtună “an cu an”, “neam cu neam”; se face trecerea apoi la realitate
și urmează momentul evocării poporului nostru. Prima secvență cuprinde
6 versuri și redă așezarea celor două oștiri pe cîmpul de la Rovine,
urmărind desfășurarea orgolioasă a turcilor avînd o armată de 100.000
de oșteni și pe de altă parte cei 30.000 de români. Eminescu abia
sugerează prezența românilor. Se sugerează disproporția dintre armate
nu numai numerică ci și sub aspectul tehnicii de război.
Următorul episod este dramatic și se definește prin cuvintele rostite
și din atitudinea lor. Întîlnirea celor doi conducători este redată pe
baza dialogului. Eminescu descrie pe Mircea ca pe un moșneag și îi
descrie îmbrăcămintea. În acest dialog se înfruntă îngîmfarea
cotropitorului care n-a cunoscut decît victorii cu demintatea și
înțelepciunea adevăratului conducător care își apără “sărăcia și
nevoile și neamul”. Mircea este simbolul datinei al ospitalității și
bunei credințe, dar dîrz prevenitor și demn. La șirul victoriilor
enumerate de Baiazid, Mircea prezintă istoria de apărare a țării
începînd cu acel oaspe pînă la orgolioșii romani. Toți conducătorii
sînt simbolizați prin numele lui Darius numit Ispaste. Toți au cerut în
numele stăpînirii “pămînt și apă” și printr-un joc de cuvinte, poetul
desemnează ironic înfrîngerea acestor cotropitori, se făcură “toți o
apă și un pămînt”. Există în aceste versuri o sinteză a istoriei eroice
a poporului nostru din cele mai vechi timpuri, o sinteză a luptelor
pentru apărarea țării și a ființei neamului. Este prezent în dialogul
lui Mircea și gînditorul care face distincție între războaiele de
cucerire și cele de apărare și se clarifică ideea de solidaritate a
neamului în apărarea teritoriului țării. De cealaltă parte se definește
orgoliul cumplit al lui Baiazid. Trufia celui care n-a cunoscut
niciodată înfrîngerea se exprimă printr-o cascadă de cuvinte mari.
Bătălia de la Rovine este un tablou plin de dinamism în care se
reliefează vitejia, iubirea de patrie dar și virtuțile ostășești. Cei
doi conducători trec în planul al doilea, în prim plan fiind oștile.
Printr-o aliterare de imagini vizuale și auditive dinamice într-un ritm
fulgerător poetul evidențiază tactica de de luptă a românilor; ei ies
surprinzînd pe dușmani.
Deschiderea bătăliei o realizează călăreții
a căror desfășurare constituie o surpriză, loviturile lor venind din
toate părțile cuprinzînd oastea turcească. Loviturile lor sînt însoțite
de zgomotul scărilor de lemn, ritmul este într-o creștere continuă.
Procedeele stilistice subliniază ideea de furtună de cataclism. Totul
este într-un clocot uriaș ce se reflectă în peisaje și imagini:
grindină, ploaie, cerul se dezlănțuie pe pămînt centrul acestui
cataclism este Mircea. Ținta acestui cataclism este împăratul peste a
cărui armată se întinde umbra morții.
Partea a doua poate fi
considerată un veritabil pamflet politic cu ecouri din prioada
publicistică de la “Timpul”, avîndu-și izvorul în sentimentul de
profundă deziluzie în fața falsului patriotism și a demagogiei
patriotale. În această parte lipsește introducerea și începe cu o
antiteză “veacuri de aur”.
Despărțindu-se de trecut, Eminescu mai
lasă să se audă încă odată acorduri de neuitat adresîndu-se eroilor
trecutului ajunși la modă în prezent. Eminescu sesizează cu sarcasm că
marile glorii au devenit un prilej nou pe care o altă persoană
folosindu-i pe eroii de altă dată să-și acopere nuditatea. Imaginea
prezentului este un tablou fiind rezultatul unei selecții critice în
care Eminescu esențializează satirizînd în mod conștient imaginea
prezentului și începe cu o serie de întrebări retorice cărora nu li se
întrevede nici un răspuns.
Imaginea Bucureștiului este văzut ca
un nou Sybaris. Gloriile se nasc pe stradă și la ușa cafenelelor
politicienii sînt adevărați panglicari de demagogie. Portretele
negative în care Eminescu exagerează conștient sînt prezentate în mod
gradat și exprimă furia crescîndă. Poetul se oprește asupra portretului
liberarului văzut ca o expresie a demagogiei un portret al unicimii
care are toate atitudinile de decădere fizice și morale. Portretul
parlamentului este văzut ca o adunătură de nebuni din zidirea sfintei
bolii o imagine caricaturală o serie de atribute ale decăderii, este
prezentă imaginea tineretului decăzut. Toti aceștia nu vînează decît
cîștigul fără muncă, în aceasta lume virtutea este o “nerozie” și
“geniul o nefericire”.
Partea a doua se încheie cu invocarea lui
Țepeș domnitorul justițial chemat să-i adune pe toțăi și să-i împartă
în smintiți și în mișei și să-i bage în două temniți și să dea foc la
pușcărie și la casa de nebuni.
Sus In jos
http://www.cslove.forumgratuit.ro
 
SCRISOAREA III-Mihai Eminescu
Sus 
Pagina 1 din 1
 Subiecte similare
-
» Amintiri din Copilarie,de Mihai Eminescu-comentariu
» SCRISOAREA A III-A
» Mihai Eminescu-Luceafarul
» Mihai Eminescu-SEARA PE DEAL
» Mihai Eminescu. Poezia iubirii si a naturii

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
CsLove.Tk :: Free Zone :: Referate Pt Scoala :: Romana-
Mergi direct la: